Ελένη Μπάνου
"Ο γενειοφόρος είναι ο ίδιος ο νεκρός"
«Αυτό το μνημείο είναι μοναδικό και πρέπει να το υποστηρίξουμε όλοι», λέει στην «Κ» η προϊσταμένη της Γ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων κ. Ελένη Μπάνου. Κάθε κομμάτι του είναι έκπληξη. Όλα μας είναι καινούργια: η σκάλα που καταβιβάζει σε κατώτερο επίπεδο από το έδαφος, οι διαφραγματικοί τάφοι που «κόβουν» τον μεγάλο διάδρομο σε μικρότερα κομμάτια και στην ουσία αποτελούν εμπόδια διότι κάτι θέλουν να κρύψουν. Επίσης, οι Σφίγγες, οι Καρυάτιδες που είναι μοναδικές όπως και το ψηφιδωτό δάπεδο.
Κι ερχόμαστε στην ίδια την παράσταση που «μιλάει» από μόνη της. Είναι «λαλούν σύμβολο». Ο «Ερμής ψυχοπομπός», όπως τονίζει θυμίζοντας και τις άλλες ιδιότητές του, όπως Κήρυξ των θεών και Ερμής Κερδώος.

Πρώτη φορά σε τάφο, συμφωνούν κορυφαίοι επιστήμονες, έχουμε ψηφιδωτό με παράσταση σε τάφο. «Δεν έχουμε άλλο παράλληλο. Παρά μόνο σε οικίες». Όσο για τα μπλε μάτια που φαίνεται να έχει στην απεικόνιση το ένα από τα δύο άλογα, η διευθύντρια της Γ΄ ΕΠΚΑ υποστηρίζει πως μάλλον πρόκειται για ψηφίδα που αποκολλήθηκε και έμεινε η ύλη που χρησιμοποίησε ο καλλιτέχνης. «Τα μάτια των αλόγων είναι μαύρα» εξηγεί.
Εντέλει, ο καλλιτέχνης έχει σχέση με την Πέλλα, όπως εικάζουν κάποιοι αρχαιολόγοι, αφού το έργο θυμίζει μωσαϊκά από επαύλεις της Μακεδονίας; "Το ψηφιδωτό της Αμφίπολης ήταν φτιαγμένο από “καλό χέρι”" λέει η κ. Μπάνου. Ήταν δημιούργημα ενός εξαιρετικού καλλιτέχνη "που αποδίδει θαυμάσια τη μυθολογία τόσο των ανθρωπίνων μορφών όσο και των ζώων".
ΠΗΓΗ
ΘΕΜΑ: ΠΡΟΣΩΠΑ & ΘΕΣΕΙΣ